Hukum menjatuhkan talak

Kumpulan Doa-Doa-,Setiap individu manusia merupkan hamba dari sang penciptanya, sehingga sepatutnya kita menjadi seorang hamba yang sesungguhnya tanpa menyombongkan apa pun yang kita miliki. Karena Hukum menjatuhkan talak pada sesungguhnya itu semua meruapkan kepunyaan -Nya. Hanya dengan memiminta dan berdoa yang sepatutunya kita sepenuhnya menggantungkan harapan kepada sang pencipta kita yaitu Allah SWT. Dan tanpa adanya kesombongan yang menyertainya.

Namun bagaimana dengan bacaan Hukum menjatuhkan talak dalam berdoa yang baik, itu tergantung kita semua, khusus untuk para muslim dan muslimat kita kan mengulas bacaan dan tatat cara dalam berdoa yang baik. Yang mana ada beberapa kaidah yang harus kita penuhi untuk dalam adab dan tatacaranya. Selain kita harus dalam keadaan bersih hati dan iklas kita juga harus dalam keadaan penuh pengharapan yang tulus. Dan bicara mengenai Hukum menjatuhkan talak , anjuran tentang hal ini tentu saja pernah diajarkan oleh para pendahulu kita para guru-guru kita. Dan kita sepatutunya untuk mengikuti sesuai dengan anjuran yang sempurna. Doa memang sejatinya merupakan tempat tumpuan kita untuk meminta dan sekaligus untuk mecurahkan segala persoalan dalam hidup kita yang selama ini kita jalani. Denagn harapan kita diberika temoat kepercayaan oleh Allah SWT , untuk memperolah hidup yang penuh berkah dan barokah dalam kehidupan kita.
Yang mana segala persoaalan yang ada baik itu persoalan yang kecil atau besar dapat diselesaikan dengan mudah. Hukum menjatuhkan talak Dan yang paling penting adalah kita mampu menjadi diri pribadi yang penuh dengan keiklasan tanpa adanya banyak angan-angan yang kosong semaata. Cita-cita yang tinggi memang perlu untuk kita sebagai pengembangan diri tapi tentunya harus ada ikhtiar yang juga.

Pada pendapat jumhur Ulama’ Syafie, Maliki dan Hanbali mengatakan hukum talak pada asalnya adalah harus tetapi adalah lebih baik jika ianya tidak dilakukan kerana menyebabkan terputusnya ikatan kasih saying. Firman Allah,
Tidaklah kamu bersalah (tidaklah kamu menanggung bayaran maskahwin) jika kamu menceraikan isteri-isteri kamu.
(Al-Baqarah : 236). Dalam surah yang lain,
Maka ceraikanlah mereka pada mas mereka dapat memulakan ‘iddahnya.
(At-Talaq : 1).

Walau bagaimanapun hukum talak tidak terkeluar dari hukum yang empat 4 iaitu haram, makruh, wajib dan sunat.

1. Haram

  • Haram kalau seseorang itu meyakini jika dia menceraikan isterinya pasti dia akan terlibat dengan perkara maksiat (zina) kerana ia sangat memerlukannya sedang dia sendiri tidak mampu untuk berkahwin lain.
  • Haram menceraikan isteri semasa haid dan nifas ataupun sewaktu isteri sedang suci dari haid lalu disetubuhi oleh suaminya.

2. Makruh

  • Makruh menjatuhkan talak bagi seseorang yang mempunyai keinginan berkahwin atau mengharapakan zuriat dengannya dan mengekalkan perempuan sebagai isterinya.
  • Suami menceraikan seorang isteri yang baik dengan tiada apa-apa kesalahan yang dilakukan olehnya atau terdapat apa-apa kecatatan pada diri isterinya.

3. Wajib

  • Talak menjadi wajib apabila berlakunya perselisihan di antara suami isteri sedangkan hakim atau qadi dari kedua-dua belah pihak berpendapat pasangan ini memang patut bercerai kerana hanya itulah sahaja jalan yang paling selamat buat mereka.
  • Apabila suami melakukan ‘illa terhadap isteri (bersumpah tidak akan menyetubuhi isterinya). Dengan sumpah suami itu si isteri telah menderita kerana dia tidak digauli dan tidak pula diceraikan. Dalam masalah ini suami diberikan tempoh selama 4 bulan untuk kembali menggauli isterinya dengan membayar denda (kafarah) sumpah dan jika tidak dia wajib menceraikan isterinya.

4. Sunat

  • Apabila seorang suami merasakan yang ia tidak lagi mampu untuk menanggung nafkah isterinya dengan sempurna atau lebih baik.
  • Isteri tidak lagi menjaga maruah dan dirinya.
  • Isteri idak menunaikan hak-hak dan tanggungjawabnya kepada Allah dan suami.
  • Sering berlaku pergaduhan dan pertengkaran yang berterusan antara suami isteri.

Baca:


Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Hukum menjatuhkan talak"

Posting Komentar